Posted by: singalaka | Oktober 8, 2009

10 sifat perempuan

Ulama` kata perangai perempuan ada 10 macam

1)                  Seperti babi ; iaitu perempuan yang suka makan dan minum dan malas buat kerja .( Perempuan yang macam begini tak payah buat isteri )

2)                  Seperti kuda ; iaitu perempuan yang suka tukar pakaian berwarna warni . (Inilah yang selalu berlaku didalam masyarakat kita , Satu kenduri satu pasang.) Lihat pada hukum tabaruj .

3)                  Seperti anjing ; iaitu perempuan yang kasih pada suami ketika suami senang . ( Selalunya berlaku niat pada yang pertama-tama kahwin iaitu cari suami yang kaya.Bukan nak cari suami yang boleh membimbingkan agama , walau ia miskin .)

4)                  Seperti keldai ; iaitu perempuan yang malas apabila ia tak mahu buat apabila disuruh .(perempuan yang selalu ingkar perintah suami atau kedua ibu bapanya .)

5)                  Seperti ular ; iaitu suka berdendam dengan suami . (tak dapat apa yang diingini , suami pun disuruh tidur luar misalan .)

6)                  Seperti kala jengking ; iaitu suka berjalan singgah rumah orang untuk mengumpat . (inilah amalan yang digemari oleh perempuan .Ada juga perangai orang lelaki yang macam begini .)

7)                  Seperti tikus ; iaitu suka curi barang suami . ( dengan ma`na ambil tanpa izin suami lagi-lagi kalau dapat suami yang kedekut )

8)                  Seperti singa ; iaitu suka bertengkar dengan suami . ( ini dasyat!!! nak bagi tahu orang yang dialah heroin Melayu yang terakhir .)

9)                  Seperti burung ; iaitu suka sangka buruk akan suami . ( suami pakai minyak wangi pun dia kata nak pergi menggatal .)

10)              Seperti kambing ; iaitu jaga kepentingan keluarga . ( perempuan yang macam beginilah yang kita nak kena cari .) Wallahualam


Responses

  1. ustaz…kenape mesti kambing gak yg bagus…kalu bley wat ar sifat laki2 plak…

    • betul tu ana sokong sangat (uwaffiq jiddan), kenapa ya nak samakan perempuan baik dengan kambing….kalu macamtu lelaki yang baik nak samakan dengan apa ya..??

  2. bukan kambing tu yg bagus ,sifat dia yg nk kita contohi tu. tapi yg jarang dia mandi tu jangan pulak awak ikut .sifat lelaki….nantilah sayang ,insyaallah nanti saya masukkan

  3. 0wh….shukran ya ustaz…

  4. ustaz,nanti boleh tak ustaz hurai pasal tabaruj..?
    sesetengah individu hanya memandang tabaruj itu apabila seorang perempuan memakai pakaian yang berwarna-warni(contohnya jubah yang berwarna-warni), hingga terlupa bahawa tidak menutup aurat(contohnya memakai baju ‘adik’ yang ketat) itu juga tabaruj.. ustaz, tabaruj tu untuk perempuan sahaja ataupun termasuk lelaki?

  5. ustaz, minta copy…
    untuk tatapan ramai. bleh?

    • Silakan

  6. sya pn nk mtak copy n simpanan sendiri..ble ustaz

    • silakan .jangan lupa doakan saya .saya perlukan doa kalian

  7. apa hukum curi duit suami? saya pernah terbaca hukumnya x berdosa,sebab isteri bawah tanggungan suami dan dia mencuri untuk membeli keperluan keluarga. Mungkin saudara boleh jelaskan tentang pertanyaan Hindun kpd Rasulullah tentang isteri yg mencuri duit suaminya.
    Mintak penjelasan. Wassalam

    • Saya lebih suka mengguna perkataan mengambil tanpa izin,maka hukumnya harus sekadar keperluan sendiri dan anak2.lebih dari itu haram.Tengok dalam bab munakahat sana .

  8. assalamualaikum

    ustaz, blh bg no akaun ustaz?

    • maybank 151016912034 .maaf ya khaulah ada saya kenal ke?

  9. salam…ust nk copy leh??

  10. Sekarang ni payah nak cari lelaki yg baik yg boleh bimbing wanita…..

    • itulah kan.insyaallah saya doakan semua kaum muslimat dapat suami yg soleh dapat membimbing ke arah yg diredhai oleh allah walau terpaksa berkongsi hidup sebagi madu.maklumlah kaum wanita dh lebih ramai sekarang ni nisbah 39 dengan 1 saya dengar kat ikim.wallahualam


Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Kategori

%d bloggers like this: